måndag 10 oktober 2011

Dag ett

Dagen började med en föreläsning hos arbetsförmedlingen. Den var bättre än väntat. När jag var där sist, efter att ha tagit studenten, höll jag på att förgås av tristess. Idag blev vi behandlade som vuxna, intelligenta människor och kunde gå därifrån med bevarad värdighet. Trots det fick jag bisarra associationer till koncentrationsläger när vi gick på led genom korridorerna.

Jag gick förbi akademibokhandeln och köpte en överstrykningspenna och Reporter av Björn Häger. Det var länge sedan jag kände mig peppad att läsa en fackbok, men den här vill jag verkligen öppna. Lovande.

 Eftersom jag ligger efter med min kvällskurs tog jag en kaffe på stationen och passade på att plugga lite. Grafisk produktion är ämnet. Jag som trodde att jag skulle få det lite lugnt nu, min första arbetslösa vecka, men det verkar snarare bli hektiskt. Jag har skjutit på alldeles för mycket.
Vårt lilla odjur krävde sitt också. Först tänkte jag ta honom på en lite längre promenad kring grannskapet, men eftersom jag helst har honom lös går jag hellre i naturen. Känslan av att kunna planera min egen tid, och arbeta en stund på kvällen i stället, var mäktig. Ringo och jag åkte ut till Linnés Hammarby för en timme i skogen. Här står han på Linnés "kyrkbänk".

Jag fick ett mycket positivt besked av a-kassan idag. Tydligen är reglerna för att starta eget mycket mer fördelaktiga än jag trott. Jag ska dubbelkolla uppgifterna i morgon. Sen kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar